Kontrolløruddannelse

Bliv uddannet kontrollør på en weekend

For at kunne fungere og arbejde som kontrollør på de danske fodboldstadions i Alka Superliga, NordicBet liga samt 2. Division, skal man have gennemgået kontrolløruddannelsen.

Uddannelsen er en del af Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, som trådte i kraft i 2008.

Uddannelsen består af 4 moduler med emner som stadionsikkerhed, kontrollørens opgaver, lov og ret samt publikumshåndtering. Derudover vil kursisten i slutningen af uddannelsen få udleveret en test, som skal bestås for at kunne få udleveret sit uddannelsesbevis.

Uddannelsen tager 25 timer og forløber som oftest over en weekend i tidsrummet:

Fredag 17:00 – 22:00

Lørdag 08:30 – 18:30

Søndag 08:30 – 18:30

Efter endt uddannelsen vil kursisten få tilsendt et kursusbevis af Divisionsforeningen, som bevis på sin kursusdeltagelse. Kursisten skal derefter ansøge politiet om at få tilsendt sit autorisationskort som kontrollør. Der er normalt en behandlingstid på ca. 14 dage. Vær opmærksom på, at man ifølge lovgivningen først må arbejde som kontrollør, når man har modtaget sit autorisationskort fra politiet.

Deltagelse koster kr. 2.495 pr. person (ex. moms), hvilket dækker omkostningerne til undervisning, kursusmaterialer og forplejning.

I 2017 blev der afviklet 6 kurser fordelt over hele landet.

Der er planlagt følgende kurser i 2018:

Sted: Dato: Tilmeldingsfrist :
Telia Parken 12.-14. januar (tilmeldingsfrist den 4. januar)
JYSK Park 19.-21. januar (tilmeldingsfrist den 11. januar)
JYSK Park 23.-25. marts (tilmeldingsfrist den 13. marts)
Brøndby Stadion 23.-25. marts (tilmeldingsfrist den 13. marts)
Nord Energi Arena 17.-19 august (tilmeldingsfrist den 7. august)
EWII Park 7.-9. september (tilmeldingsfrist den 28. august)
Telia Parken 7.-9. september (tilmeldingsfrist den 28. august)
Telia Parken 14.-16. september (tilmeldingsfrist den 4. september)
Brøndby Stadion 16.-18. november (tilmeldingsfrist den 10. november)
Sydbank Park 16.-18. november (tilmeldingsfrist den 10 november)

Betingelser

Vi gør opmærksom på at det enkelte kursus kan blive aflyst såfremt der ikke er nok tilmeldinger. Kurset kan blive aflyst op til 5 dage før kursets start.

Ligeledes gør vi opmærksom på at det enkelte kursus har et maksimum på 30 kursister.

Kursisten kan op til 10 dage før framelde sig kurset, derefter vil det koste kr. 1500 for kursisten at framelde sig.

Tilmelding

Tilmelding foregår elektronisk ved oprettelse af brugerprofil. Se mere information via denne vejledning. Læs her

Du kan tilmelde dig kurset via følgende link: https://www.dbu.dk/uddannelse_og_traening/course

Dispensationsmuligheder

Da bekendtgørelsen Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder trådte i kraft i 2008 var det muligt at søge dispensation for enkelte dele af uddannelsen, hvis man fx havde gennemgået uddannelsen til vagt. Denne dispensationsmulighed blev dog indskrænket i forbindelse med ændringen i lovbekendtgørelsen i 2013, da man ønskede at sikre et ensartet højt fagligt niveau blandt kontrollørerne. Hvis man er i tvivl om man kan søge dispensation, kan man kontakte Kasper Kragh. Ændringen i lovkendtgørelsen var en af flere, som fulgte ovenpå udarbejdelsen af handlingsplanen ”Gode fodboldoplevelser for alle”.

Ved spørgsmål kan Kasper Kragh, sikkerhedschef i Divisionsforeningen, kontaktes på mail: kasp@df.dbu.dk eller telefon 35 29 91 03.