KONTROLLØRUDDANNELSE

Bliv uddannet kontrollør på en weekend

For at kunne fungere og arbejde som kontrollør på de danske fodboldstadions i Alka Superliga, NordicBet liga samt 2. Division, skal man have gennemgået kontrolløruddannelsen.
Uddannelsen er en del af Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, som trådte i kraft i 2008.

Uddannelsen består af 4 moduler med emner som stadionsikkerhed, kontrollørens opgaver, lov og ret samt publikumshåndtering. Derudover vil kursisten i slutningen af uddannelsen få udleveret en test, som skal bestås for at kunne få udleveret sit uddannelsesbevis.

Uddannelsen tager 25 timer og forløber som oftest over en weekend i tidsrummet:
Fredag 17:00 – 22:00
Lørdag 08:30 – 18:30
Søndag 08:30 – 18:30

Deltagelse koster kr. 2.495 pr. person (ex. moms), hvilket dækker omkostningerne til undervisning, kursusmaterialer og forplejning.

I 2016 blev der afviklet 6 kurser fordelt over hele landet.

Der er planlagt følgende kurser i 2017 (der er et maksimalt antal deltagende og kurset kan derfor blive udsolgt):

• Vejle stadion den 6.-8. oktober (tilmeldingsfrist den 22. september)
  • Telia Parken den 13.-15. oktober (tilmeldingsfrist den 28. september)

Dispensationsmuligheder
Da bekendtgørelsen Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder trådte i kraft i 2008 var det muligt at søge dispensation for enkelte dele af uddannelsen, hvis man fx havde gennemgået uddannelsen til vagt. Denne dispensationsmulighed blev dog indskrænket i forbindelse med ændringen i lovbekendtgørelsen i 2013, da man ønskede at sikre et ensartet højt fagligt niveau blandt kontrollørerne. Hvis man er i tvivl om man kan søge dispensation, kan man kontakte Kasper Kragh. Ændringen i lovkendtgørelsen var en af flere, som fulgte ovenpå udarbejdelsen af handlingsplanen ”Gode fodboldoplevelser for alle”.

Ved spørgsmål kan Kasper Kragh, sikkerhedsansvarlig i Divisionsforeningen, kontaktes på mail: kasp@df.dbu.dk eller telefon 4230 9840.

Nyheder fra klubberne

Reaktioner efter pokalsejren 21-09-2017 OB vandt pokalkampen over Fremad Amager med 3-2, og der var tilfredshed efter kampen.

OB videre i pokalen 21-09-2017 OB vandt med 3-2 i udekampen mod Fremad Amager i DBU Pokalens tredje runde.

Pokaldrømmen fældet af Fredericia 21-09-2017 Det blev sent torsdag aften til et ærgelig exit fra DBU Pokalen, da vi måtte se os slået af FC Frede...

Esbjerg har energi 21-09-2017 Esbjerg er Danmarks EnergiMetropol, og derfor er det kun naturligt for EfB at have fokus på en...

1000 tak for sidst Odense! 21-09-2017 Vi er stadig helt høje over den fantastiske opbakning vi oplevede på EWII Park mod Brøndby!