om reserveliga

Et overblik over reserveligaen

En ny og anderledes turnering
Vi skal kun tilbage til sæson 2010/11, hvor der blev født en helt ny landsdækkende fodboldturnering i Danmark. Efter vedtagelse af forslag til en ændret DM-struktur på DBUs repræsentantskabsmøde i marts 2010 fik det en umiddelbar betydning for Superligaklubbernes 2.hold, da det blev bestemt at hver klub fra sæson 2010/2011 kun kunne have sit 1.seniorhold i Herre-DM. Dermed skulle de 2.hold, der på daværende tidspunkt spillede i Herre-DMs 2.division rykkes ud og fremover placeres i en særskilt turnering for 12 reservehold samt op til seks yderligere reservehold.

Således omfatter den nyskabte turnering maksimalt 18 hold, hvoraf de 12 superligaklubbers reservehold er obligatoriske deltagere. De sidste seks hold findes blandt nedrykkerne fra superligaen, som tilbydes deltagelse samt ved tildeling af ’Wild Cards’ efter ansøgning blandt hold fra NordicBetLigaen. For at blive indstillet til et ”Wild card” kræver det blandt andet følgende af klubben: 1. Have et tilstrækkeligt antal fuldtidsspillere i truppen, 2. Have et DBU godkendt talentudviklingsprogram på min. niveau A, 3. Skal råde over en kampbane på min. U19 eller DS-niveau, 4. Kan overholde rimelige sikkerhedsforskrifter for kampafviklingen, og 5. Skal i givet fald kunne afvikle kampe mandag/tirsdag middag.

De 18 reservehold er i den første halvdel af turneringen inddelt i 3 puljer efter geografi, hvor hvert hold spiller to kampe mod hvert af de øvrige hold i puljen. I foråret inddeles puljerne efter placering i efterårets puljer, hvor de bedste hold møder hinanden og afgør, hvem der løber med 1. pladsen og reserveligapokalen.

Formålet med turneringen er på højest muligt sportsligt niveau at sikre reservespillerne og de ældste ungdomsårgange supplerende kamptræning i relation til Liga- og Divisionskampe både i Herre-DM og Ungdoms-DM – og dermed medvirke til at optimere talentudviklingen i klubberne. Derfor er propositionerne også indrettet således, at spillere kan deltage helt eller delvist både i Herre-DM kampe, i Ungdoms-DM kampe og i reserveligaen i samme spillerunde efter behov.
Reserveligaen har altså sine egne propositioner, som især adskiller sig fra Herre-DM ved at have en række fleksible særregler og være afkoblet fra de øvrige turneringer i forhold til op- og nedrykning. Turneringen administreres af Divisionsforeningen, som turneringsadministrator.

Nyheder fra klubberne

Reaktioner efter pokalsejren 21-09-2017 OB vandt pokalkampen over Fremad Amager med 3-2, og der var tilfredshed efter kampen.

OB videre i pokalen 21-09-2017 OB vandt med 3-2 i udekampen mod Fremad Amager i DBU Pokalens tredje runde.

Pokaldrømmen fældet af Fredericia 21-09-2017 Det blev sent torsdag aften til et ærgelig exit fra DBU Pokalen, da vi måtte se os slået af FC Frede...

Esbjerg har energi 21-09-2017 Esbjerg er Danmarks EnergiMetropol, og derfor er det kun naturligt for EfB at have fokus på en...

1000 tak for sidst Odense! 21-09-2017 Vi er stadig helt høje over den fantastiske opbakning vi oplevede på EWII Park mod Brøndby!