3F Superliga satser på genstart ultimo maj med test af spillere

Testning af alle aktører medvirker i planen for forsvarlig opstart af 3F Superliga efter to en halv måneds Corona-pause med første kamp den 29. maj

De seneste uger har Divisionsforeningen, i samarbejde med eksterne og interne læger samt trænings- og sundhedseksperter, arbejdet på protokoller for henholdsvis træningsopstart og for turneringsafvikling efter Corona-pausen. Protokollerne har fokus på ansvarlighed og grundighed hos klubber og spillere. Det betyder blandt andet, at der i alle klubber skal laves daglig selvrapportering af alle ”on-pitch” ansatte (spillere, trænere, sundhedspersonale o.l.), og at alle skal gennem en grundig lægeundersøgelse om morgenen på kampdagen. Nu er set-up’et så på plads til, at alle aktører testes før første kampdag og løbende under den resterende del af sæsonen.

”Vi har hele tiden sagt, at det er afgørende at færdiggøre sæsonen på banen med afvikling af samtlige kampe, men kun hvis det kan gøres på en forsvarlig måde, der ikke belaster sundhedssystemet. Rigtig mange mennesker har arbejdet på at lave de her protokoller, som sikrer, at det er muligt. Nogle synes måske det lyder ekstremt med test, men da fysisk kontakt inde på banen ikke helt kan undgås, så tager vi også de her forholdsregler for at undgå smittespredning. Det bliver ikke billigt med løbende tests, men fokus er at få gang i fodbolden igen på en forsvarlig måde,” lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Protokollerne er indsendt til Sundhedsmyndighederne, og målet er nu, at der kan spilles 3F Superliga kampe igen med første kamp 29. maj. Planerne for genstart af turneringerne er stadig uden tilskuere.