Regler og Retningslinjer

1. Turneringsregler – generelt afvikles Future Cup efter de samme turneringsregler som i Herre-DM, dog med følgende afvigelser:

  • Der sker ingen op- og nedrykning af hold efter sæsonens afslutning.
  • I kampene må der maksimalt indgå 5 spillere på holdkortet (i truppen på maksimalt 20 spillere), som er over 21 år, hvilket i sæsonen 2022/23 er spillere der er ældre end årgang 2001 (2000, 1999 og nedefter).
  • Man behøver ikke være oprettet på en spillerliste A eller B for at komme på et holdskema.
  • Akkumulerede enkeltstående advarsler medfører ikke karantæne. Tildeling af rødt kort (også som følge af 2 advarsler i samme kamp) medfører som standard 1 spilledags karantæne, som skal afsones i den næste Future Cup kamp.

2. Særligt om antal spillere på reservebænken og antal mulige udskiftninger:

  • Når man aktiver holdskemaet til en kamp i Future Cup, vil man se at det matcher samme profil som i 3F Superliga/NordicBet LIGA; dermed en startopstilling med 11 spillere + 1 reservemålmand + 8 reservespillere – op til 20 mand i truppen.
  • Der må udskiftes maksimalt 5 spillere i løbet af kampen, over maksimalt 3 spilstop undervejs i kampen (udskiftninger i pausen tæller ikke som et spilstop).

3. Særligt om hjemmeholdets service og forplejning overfor udehold og dommerne:

  • Vi opfordrer til, at man som hjemmehold leverer samme service og forplejning i omklædningsrummet til modstanderhold/dommerne, som ville have været tilfældet i Herre-DM / Pokalkampe.

4. Særligt om spillesteder og spilletidspunkter:

  • Vi opfordrer til, at hjemmeholdet prioriterer valg af kampbane højest muligt, herunder enten vælger sit Herre-DM stadion eller som minimum et andet stadion/kampbane af tilsvarende kvalitet, så kampens rammer optimeres mest muligt.
  • Vi opfordrer til at størstedelen af kampene søges spillet på ”normale kamptidspunkter, hvor klubbernes og turneringens interessenter har mulighed for at overvære kampene”.    

5. Særligt om kampplanlægning og flytning af kampe:

  • Vi opfordrer klubberne til, indledningsvis, at være skarpe på hvornår man lægger kampene, under hensyn til den fælles datoplan og klubbens aktiviteter i øvrigt, så vi i størst muligt omfang undgår kampflytninger undervejs.
  • Hvis kampe ønskes flyttet (fx vil de løbende TV-kampvalg i 3F Superliga/NordicBet LIGA kunne medføre det), skal man kontakte turneringsadministrator minimum 10 dage inden kampen og gerne med en ny spilledato, som modstanderholdet har accepteret.

6. Særligt om det fælles mål om at opnå højest mulig sportslig kvalitet og eksekvering af kampene/turneringen:

  • Turneringen skal afvikles med højest mulige sportslige kvalitet, ligesom den i alle tilfælde skal eksekveres med afvikling af alle kampe i turneringen uanset deltagerklubbernes øvrige kampaktiviteter.
  • Da klubberne periodevis kan være forskelligt stillet (á la nogle deltager i UEFAs turneringer, nogle når længere end andre i Pokalen, nogle har flere internationale U-kampaktiviteter end andre m.v.), opfordrer vi til løbende dialog som kan optimere den indbyrdes matchning af spillerne til størst mulig gavn for talentudviklingen.

7. Særligt om klager, klagefrister eller indberetninger fra kampens dommer:

  • Såfremt en klub vil klage over forhold eller episoder i forbindelse med afviklingen af kampene, skal det være sket til turneringsadministrator senest 24 timer efter kampene, hvorefter turneringsadministrator beslutter konsekvenserne deraf.
  • Såfremt kampens dommer foretager indberetning, vil turneringsadministrator som udgangspunkt beslutte konsekvenserne.
  • Hvis kampens dommer har foretaget indberetning om særlige voldelige episoder i kampen, eller andre forhold hvor der er tale om brud på, eller miskreditering af, fodboldens regelsæt, vil sagen forventeligt blive overbragt til/behandlet af Fodboldens Disciplinærinstans.

 

Henvisning til turneringsregler i Herre-DM.