Om 3F Superliga

Et overblik over Superliga

Fra Landsfodboldturnering til Mesterskabsserien
Den første landsdækkende turnering fandt sted i 1912 under navnet Landsfodboldturneringen. Fodbolddanmark var dengang inddelt i lokalunioner, hvorfra hver vinder dystede om at komme med i Landsfodboldsturneringen. De fem københavnske klubber (AB, B93, B1903, Frem og KB) var overlegne i den periode, og derfor blev der i 1921 indført Provinsmesterskabet, som gav de jyske og fynske klubber chancen for en titel uden for den snævre københavnske kreds af landsmesterskabskandidater.

I 1927 opstod Danmarksmesterskabsturneringen, der bestod af fem kredse med hver fire hold, hvor kredsvinderne spillede slutspil. Fra 1929 ændrede man strukturen, så 10 hold kom med i den bedste række, Mesterskabsserien, hvor de mødtes én gang hver.

Først efter 2. Verdenskrig blev den egentlige divisionsstruktur indført, hvor der blev spillet i geografisk opdelte kredse. Over de efterfølgende år blev turneringen udvidet til 12 hold.
Da der gennem tiderne har været to sæsoner uden kåring af en Danmarksmester, kårer vi i sæsonen 2013/14 således Danmarksmester nummer 100.

Superligaen blev født
I slut 80’erne opstod en debat om, hvordan dansk klubfodbold kunne styrkes. Kort efter blev Superligaen født. Sæsonen 1990 blev tilrettelagt som en overgangssæson med tilpasning til et mindre antal hold i dansk fodboldbolds top samt en omlægning af turneringen fra kalenderturnering til efterår/forår på linje med de fleste europæiske ligaer. Den nye struktur bestod af et grundspil med 10 hold i efteråret og et slutspil med 8 hold i foråret med pointoverførsel, samt halvårlige op- og nedrykninger, hvilket holdt i fire sæsoner. Siden 1995/96 har turneringen haft sin nuværende form med 12 klubber, som møder hinanden tre gange over 33 runder.

Kær liga, mange navne
Med en ny form kom også et nyt navn til den bedste række i dansk fodbold. I en enkel sæson hed den Coca Cola Ligaen. Fra 1996/97 og fem sæsoner frem var navnet Faxe Kondi Ligaen og i ni sæsoner derefter – fra 2001 til 2010 – hed Danmarks bedste række SAS Ligaen. Fra sæson 2010/11 vendte Superligaen tilbage som betegnelsen af den bedste række i dansk klubfodbold. Da vi trådte ind i år 2015 fik Superligaen ny hovedsponsor, hvilket også inkluderede et nyt navn til den populære ligas navnerække – Alka Superliga.

Filer
Hybercube-rapporten bag ny struktur fra 2016