Om NordicBet liga

Et overblik over 1. Division

Fra den bedste til den næstbedste række

Fra 1945-46 blev Danmarksturneringen indført og den bedste række benævnt 1. Division. Den bestod af 10 hold, som DBU udpegede for det første turneringsår. 1. Division bestod af seks københavnske klubber, der sluttede på de seks øverste pladser, to jyske, et sjællandsk og et fynsk hold. Der var én nedrykker til 2. Division. Styrkeforholdet mellem klubberne udlignedes og det københavnske titelmonopol blev brudt. Fra 1954 lykkedes det endelig for det øvrige Sjælland, Jylland og Fyn at vinde mesterskaber.

I 1958 blev turneringsformen efter en overgangssæson med tre halvsæsoner ændret til kalenderår og antallet af hold i 1. Division blev øget til 12 med nu to nedrykkere. Fra 1975 blev 1. division yderligere udvidet til 16 hold med tre nedrykkere til 2. Division.

Med den tiltagende professionalisering – betalt fodbold blev tilladt i 1978 – ønskede de bedste klubber gradvis skarpere konkurrence og fra sæsonen 1987 blev antallet af hold i 1. Division reduceret til 14 hold – igen med to nedrykkere. Men udviklingen stoppede ikke her og fra 1991 blev en ny turneringsstruktur med 10 hold i rækkerne introduceret.

Denne struktur med grundspil/slutspil holdt i fire sæsoner, hvorefter der igen blev spillet ‘ligeud’ med hjemme og udekampe, og den næstbedste række, der bestod af 16 hold, blev benævnt 1. Division. Der var to oprykkere til Superligaen og tre nedrykkere til 2. Division.

Fra den korte sæson 1991 indføres benævnelsen 1. division for landets næstbedste række med introduktionen af Superligaen og forud gik en gennemgribende strukturændring. I 1990 ingen oprykning fra 2. Division (2 hold i play off) og 8 nedrykkere og i 1991 ét hold op i Superligaen fra 1. Division. Derefter foregik turneringen i halvsæsoner frem til 1995, hvor 1. Division om efteråret med 10 hold var næstbedste række, hvorfra seks hold fortsatte til forårets Kvalifikationsliga med 8 hold (to nedrykkere fra Superligaen). De fire sidste hold spillede videre i 1. Division (tredjebedste række) med i alt 8 hold (fire oprykkere fra 2. Division).

Om foråret kvalificerede to hold af i alt 8 hold sig til Superligaen og resten fortsatte i 1. Division i efteråret sammen med de fire bedste fra forårets slutspil i 1. Division.

Fra og med sæsonen 2012-2013 reduceres 1. Division til 12 hold. Der spilles som i Superligaen med 33 kampe per sæson, hvor holdene mødes indbyrdes tre gange.

1995-96 afskaffedes slutspilssystemet og tre points for en sejr indførtes. 1. Division fik 16 hold med to oprykkere og fire nedrykkere. Dette system fortsatte i en årrække i rækken – dog kun tre nedrykkere, da 2. Division deles op i vest og øst fra 2005. Rækken, der fra 1997-2001 benævntes Faxe Kondi Divisionen, genantog 1. Division indtil 2004 og derefter hhv. Viasat Sport og Viasat Divisionen til 2009, hvorefter rækken igen benævntes 1. Division. Fra foråret 2012 var betegnelsen  for den næstbedste række Betsafe Liga, som det hed indtil foråret 2013, hvor NordicBet blev sponsor på den anden bedste række, som herefter blev til NordicBet Liga.

Ved aftalens ophør ved årets udløb i 2014 skiftede ligaen navn tilbage til 1. Division, som den fortsat går under.

I starten af 2017 blev NordicBet igen sponsor for 1. Division. NordicBet liga, som er det officielle navn, løber frem til sæsonen 2018/19.