Fodboldens handlingsplan

En handlingsplan udviklet af Justitsministeriet, Rigspolitiet og centrale aktører i dansk fodbold med henblik på at give alle en god fodboldoplevelse på stadion

Danmark er en nation af fodboldelskere, der gang på gang er med til at skabe en festlig ramme om fodbolden. Derfor skal alle disse tilskuere og fans også gerne kunne forlade stadion med en god oplevelse.

Divisionsforeningen har fornylig fået foretaget en tilskueranalyse, der viser at 99 % af alle tilskuere føler sig trygge og i sikkerhed, når de går til fodboldkamp. Men der er stadig et mindretal, som primært opsøger kampe med det formål at skabe ballade.

Med udgangspunkt i en evaluering foretaget af Rigspolitiet i 2012, af loven om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (se loven her) fra 2008, gik Justitsministeriet, Divisionsforeningen, DBU, fanklubber og en række fodboldklubber i åben dialog om mulige metoder til forebyggelse og forbedring. Dette resulterede i adskillige idéer og forslag til initiativer med formålet om at gøre op med de få uromagere, der kan ødelægge fodboldoplevelsen for andre.

Læs mere om initiativerne i handlingsplanen “Gode fodboldoplevelser for alle” mellem Justitsministeriet og fodboldens parter.