Divisionsforeningen fortsætter samarbejde med KMD og Qlife om COVID-19 tests

COVID-19 satte sit præg på fodboldsæsonen 2019/20 – og det fortsætter. Divisionsforeningen har lavet aftale med KMD og Qlife om COVID-19-test af spillere og personale i 3F Superliga og NordicBet Liga for næste sæson.

Ligesom i den netop afsluttede sæson så kommer KMD til at levere datainfrastrukturen, mens Qlife leverer tests til klubberne i 3F Superliga og NordicBet Liga til den kommende sæson, så spillere og ansatte også bliver testet for COVID-19 ugentligt i resten af 2020. I den nye aftale er der lavet enkelte tilpasninger, som øger fleksibiliteten omkring testninger for både klubber og leverandør.

Alle klubber skal testes inden første træningsdag, inden første træningskamp og inden sæsonstart, men modsat tidligere kommer klubberne selv til at aftale tidspunkt for testning, så det kan tilpasses træning og fridage bedst muligt.

”Test af alle spillere og øvrigt personale har været altafgørende for, at vi kunne genstarte og færdiggøre sæsonen 2019/20. Det eneste ansvarlige er at fortsætte med tests den kommende sæson for at sikre spillere, klubber og fans. Sammen med de udarbejdede protokoller kan det forhåbentlig være medvirkende til at give mulighed for endnu flere tilskuere på stadion,” lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

For at forbedre økonomien i aftalen har Qlife lavet et system, så det er muligt at samle prøver fra fem spillere ad gangen, så systemet kun kører én test pr. fem personer. Hvis prøven så er positiv, så bliver alle fem prøver selvfølgelig testet individuelt efterfølgende. Den nye metode betyder en stor reduktion af antallet af tests og dermed også en bedre økonomisk løsning til gavn for klubberne uden at resultaterne påvirker sensitiviteten i testene.

”Vi ser forlængelsen af vores kontrakt med Divisionsforeningen som et tegn på tillid til vores igangværende arbejde her på Qlife, og vi er glade for at kunne tilbyde en justeret protokol, der imødekommer klubbernes og Divisionsforeningens behov så fodbold i Danmark kan fortsætte på en sikker måde,” siger Thomas Warthoe, CEO i Qlife.

”Vi har været i stand til at oprette en dataplatform, der matcher behovet hos Qlife og Divisionsforeningen. Håndtering af data er en vigtig komponent i COVID-19 testopsætningen, da det sikrer sikker levering af testresultater fra Qlife til fodboldklubberne. Fremover vil vi fortsætte det tætte samarbejde med Qlife for at forbedre databehandlingsprocesserne yderligere,” siger direktør i KMD, Christian Binggeli-Winter.

For yderligere oplysninger kontakt:

Thomas Warthoe, CEO i Qlife, TW@egoo.health, +4521633534

Christoffer Hellmann, Kommunikationsdirektør, che@kmd.dk, +4525291784