Historisk aftale i dansk klubfodbold

De danske ligaklubber er blevet enige om en banebrydende aftale, der samler alle medierettigheder og øvrige fælles rettigheder helt frem til 2031. Den nye aftale betyder også, at Superligaen fra sæsonen 2020-21 skæres ned til 12 hold og ressourcerne til NordicBet Liga øges markant, ligesom samarbejdet med Nordic Entertainment Group og Discovery Networks Danmark søges forlænget med tre sæsoner til sommeren 2024.

Samarbejdet i dansk fodbold er nu sikret minimum de næste 13 sæsoner. Klubberne i Superligaen og NordicBet Liga har forpligtet sig til hinanden i en historisk aftale, der gælder helt frem til 2031. De relevante rettigheder samles i et fælles selskab, som sikrer solidaritet og investeringer i fremtiden for dansk fodbold.

-Jeg er stolt over, at klubberne har valgt at lave den her aftale, som får afgørende indflydelse for dansk fodbolds fremtid. Klubberne har så at sige ”taget klubtrøjen af” og valgt at se på, hvad der er bedst for dansk klubfodbold samlet set, lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Udover den langsigtede investering i det fremtidige samarbejde er klubberne også blevet enige om at skære Superligaen ned til 12 hold fra sæsonen 2020-21. 2019-20 bliver en overgangssæson med tre nedrykkere og kun en oprykker fra den næstbedste række. NordicBet Liga fortsætter med at have 12 hold.

Aftalen betyder også, at den næstbedste række i fremtiden får allokeret væsentlig flere midler fra de fælles aftaler til gavn for det fodboldmæssige, men også for at højne standarden af stadion og baner.

Når Superligaen går over til 12 hold bliver det fortsat med et slutspil. Efter 22 runders grundspil spiller top 6 et mesterskabsspil helt som i dag, mens nummer 7-12 tilsvarende mødes ude og hjemme i et kvalifikationsspil. Nummer 11 og 12 rykker ned, mens vinderen af kvalifikationsspillet skal møde nr. 3, 4 eller 5 i mesterskabsspillet om den sidste plads i Europa.

En markant ting i den nye aftale er, at Klubberne er enige med de to eksisterende rettighedshavere Nordic Entertainment Group (tidligere MTG) og Discovery Networks Danmark om at søge at forlænge samarbejdet om Superligaen og NordicBet Liga frem til sommeren 2024. Det forudsætter godkendelse af relevante danske myndigheder. En forlængelse af aftalerne vil give grundlag for, at alle klubber og partnere bedre kan investere i udviklingen af dansk klubfodbold på og uden for banen til glæde for fans, tilskuere og seere.

Anmodningen om justering af antallet af hold og turneringsformatet i Superligaen fra de to rækker skal vedtages af Divisionsforeningens bestyrelse for at være på plads.

For yderligere oplysninger kontakt direktør i Divisionsforeningen, Claus Thomsen (tlf. 2068 3055)