HOLLANDSK FORSØG GIVER HÅB OM TILSKUERE TIL DANSK FODBOLD

Resultaterne fra et netop gennemført tilskuerforsøg i Holland peger på, at tilskuerne kan bringes tilbage på danske stadions. Forsøget viser blandt andet hvor lidt nærkontakt, der er med andre tilskuere – og dermed hvor lille smitterisikoen er ved store udendørs arrangementer med faste pladser.

Dansk professionel fodbold har tidligere, sammen med blandt andet Dansk Erhverv, Horesta og Dansk Live, forsøgt at få lov til at lave SAFE Denmark projektet. Nu viser tilsvarende tilskuerforsøg i Holland, hvor lille smitterisiko der er ved store udendørs kultur- og oplevelsesarrangementer, når de afvikles forsvarligt. Forsøgene i Holland blev gennemført over tre kampe med sammenlagt omkring 7.500 tilskuere, der alle bar tracking-udstyr. Alle blev testet før og efter kampen, og ingen smitte kunne efterfølgende henvises til deltagelse i fodboldkampene. Samtidig viste tracking-udstyret, at en tilskuer ikke er fysisk tæt på ret mange andre tilskuere – og max otte i løbet af en kamp. Her er tæt defineret som indenfor halvanden meters afstand i 15 minutter eller mere.

”Resultaterne er meget positive og understøtter al den evidens, vi har om udendørs arrangementer. I de 46 3F Superliga kampe vi gennemførte under Superligaordningen i efteråret, havde vi godt 110.000 fans på lægterne – og der blev ikke konstateret smittespredning i forbindelse med nogen af kampene. Superligaordningen, udviklet på baggrund af internationalstandard fra WHO, med max 500 tilskuere pr sektion, minimum en meters afstand, ingen udebanefans og en kontrolleret tilskuerrejse er klar til at blive taget i brug igen,” lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Genåbningsplanen diskuteres i øjeblikket i Folketinget, og her venter dansk fodbold spændt på regeringens hurtigt-arbejdende ekspertgruppe, der skal levere forslag til, hvordan større forsamlinger og arrangementer kan afholdes sundhedsmæssigt forsvarligt. Divisionsforeningen har leveret 230 siders dokumentation til ekspertgruppen, der også blevet bedt om at inddrage internationale erfaringer – så resultaterne fra det hollandske forsøg kommer på et godt tidspunkt.

”Arbejdsgruppens opgave er at komme med forsvarlige løsninger til afvikling af store kulturarrangementer, så det er vores forventning, at de vil anbefale Superligaordningen, fordi det er en ansvarlig løsning, som ikke øger smitterisikoen. Så er det op til politikerne at inddrage andre faktorer såsom vaccineudrulning og smittetal, når de laver genåbningsplanen. Især sidstnævnte er det svært at være negativ over i øjeblikket,” siger Claus Thomsen.