Der er godt nyt til de danske fodboldfans. Fra den kommende sæson vil der blive produceret endnu flere kampe fra den danske pokalturnering Sydbank Pokalen. Kampene vil blive delt mellem NENT Group og DR.
I aften spilles sæsonens sidste kamp i Sydbank Pokalen. Finalen mellem AaB og SønderjyskE sendes som de seneste mange år på 3+, men fra den kommende sæson og fire år frem bliver finalen i Sydbank Pokalen sendt på DR1. NENT Group, som har rettighederne til turneringen, har nemlig indgået aftale med DR om at dele rettighederne fra den kommende sæson.
”Vi er enormt glade for aftalen mellem NENT Group og DR. Den kommer til at give en endnu større dækning af Sydbank Pokalen. Både fordi der fremover vil blive produceret endnu flere kampe, men turneringen vil fremover også blive behandlet med DR´s brede dækning på flere platforme. Med to så stærke partnere som NENT Group og DR er det en klar forstærkning af Sydbank Pokalen,” udtaler direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.
DR har første og tredjevalg af kampe i hver runde – bortset fra semifinalen, hvor NENT Group er førstevælger. Derudover vil DR have rettighederne til at vise alle finalerne i de kommende fire år. Kampene vises på DR’s platforme, og alle producerede kampe fra Sydbank Pokalen – også DR’s kampe – kan ses på Viaplay. Udvalgte kampe vil ligeledes kunne ses på TV3-kanalerne.
”Vi er utroligt stolte over, at vi nu for første gang får mulighed for at vise pokalturneringen og kan bruge det som anledning til at komme rundt og fortælle historier fra hele landet – lige fra kammeratskabet blandt seriespillerne til livet som professionel i en superligaklub. Sydbank Pokalen passer perfekt med DR’s mål om at samle befolkningen på tværs af geografi, køn, alder og uddannelse,” siger Anders Kern Boje, der er underdirektør i DR Nyheder med ansvar for sporten.
”DR er en god partner, som vi allerede har et godt samarbejde med omkring EM 2021. Med DR’s brede platforme i brug vil Sydbank Pokalen få et løft i omtale og fokus, og vi tror på, at vi med vores fælles kræfter vil kunne løfte turneringen til nye højder. NENT kommer stadig til at sende masser af kampe på vores lineære kanaler og Viaplay, og eftersom aftalen indebærer, at de kampe, som DR producerer, også kan vises på Viaplay, er det en super god aftale for Nordic Entertainment Group,” lyder det fra Kim Mikkelsen, SVP, Head of Sport hos NENT Group.
Samtidig med nyheden om den øgede dækning af turneringen har hovedsponsoren Sydbank også forlænget deres sponsorat frem til 2024. En forlængelse, der vækker stor glæde hos DBU og Divisionsforeningen, der sammen står for afviklingen af pokalfinalen.
”Da vi overtog navnesponsoratet, var vores ambition at gøre en forskel for alle og give selv de mindste klubber en chance for at opleve en snert af pokaldrømmen. Det har vi gjort ved at være lokalt aktive gennem vores filialer og hylde de lokale helte og positive værdier, som Sydbank Pokalen står for. Selv om Sydbank Pokalen ligesom alt andet sport lå stille i foråret vil vi gerne vise vores engagement og lyst til fortsat at udvikle turneringen ved allerede nu at forlænge aftalen. At vi samtidig nu kan se frem til også at inkludere DR og deres platforme, i det i forvejen gode samarbejde vi har med NENT og Divisionsforeningen, er bare en kæmpe ekstra bonus,” siger Henning Dam, bankdirektør i Sydbank.
”Pokalfodbold kan noget helt særligt i dansk fodbold. Det er her, små klubber får mulighed for at møde de store – og måske vinde. Det er sammenhængen mellem bredde-fodbold i foreninger og de store, professionelle klubber. Det er fantastisk, at Sydbank fortsætter som partner, og at DR nu også vil være med til at få eventyret i pokalturneringen til at vokse endnu mere,” siger Jakob Jensen, direktør i DBU.