NordicBet og Divisionsforeningen suspenderer navnesponsorat midlertidigt

Politikernes opgør mod kviklån rammer nu de danske 1. divisionsklubber på pengepungen. Efter godt 3,5 års samarbejde er Divisionsforeningen og NordicBet blevet enige om midlertidigt at suspendere navnesponsoratet.

Forbrugerombudsmanden har i en forhåndsudtalelse konstateret, at et NordicBet Liga logo på en kampbold, eller et flag på stadion, vil kunne bringe almindelige banker, der ønsker eksponering på stadion, i strid med lovgivningen. En lovgivning, der er opstået for at sikre forbrugere mod kviklån.

Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen konstaterer ærgerligt:

”Divisionsforeningen er ikke enig i mange af elementerne i den forhåndsudtalelse, vi har fået fra forbrugerombudsmanden, men juridiske kampe og uklarhed for de virksomheder, der ønsker at støtte idrætten, er ikke noget, vi ønsker. Derfor må vi suspendere vores ellers fremragende partnerskab med NordicBet, indtil Erhvervsministeren får ryddet op. Vi appellerer til, at politikerne, der har vedtaget lovgivningen, gør sig umage hurtigt. Det er uhørt, at man vedtager lovgivning, der skader idrætten, uden at høre idrættens organisationer. Nu skal banker forholde sig til, at de har ret til at støtte idrætten, hvis de er på side 2 og spiludbyderen på side 8 i klubbladet, samtidigt med at hele retten til at drive bank kommer i fare, hvis der spilles fodbold med en bold med spiludbyder logo på – og man skulle have vovet sig til at eksponere bankens logo på stadion. Foreløbig må vi takke NordicBet for den store forståelse, de har udvist for den ærgerlige situation og håbe, der igen snart bliver et relevant rum til, at spiludbydere også kan bidrage direkte til den sport, der er en forudsætning for deres virke,” lyder det fra Claus Thomsen.

NordicBet har frivilligt valgt at indgå aftale om midlertidig suspendering af navnesponsorat for ikke at skabe problemer for klubberne i forbindelse med deres samarbejde med bankvirksomheder.

”Vi har fulgt debatten og noteret os, at mange politikere har givet udtryk for, at de gerne vil finde en konstruktiv løsning på problematikken. Det ser vi fra NordicBet positivt på, hvorfor vi ser frem til igen at kunne støtte op om dansk fodbold som navnesponsor for 1. Division. Vi ønsker ikke at stå på vores juridiske ret med de implikationer, det vil have for klubberne. Vi ønsker kun det bedste for ligaen, så vi i fællesskab kan være med til at udvikle dansk fodbold,” udtaler Ronni Hartvig, kommerciel direktør for Betsson Group, der står bag NordicBet.

Klubberne i landets næstbedste fodboldrække skal nu sænke flagene med rækkens navn, rive ærmemærkerne af spillertrøjerne og finde den vandfaste sprittusch frem til at dække logoet på de bolde, der spilles med. Når Hobro og Viborg sparker sæsonen i gang i morgen, er rækkens navn 1. Division.

For yderligere oplysninger kontakt direktør i Divisionsforeningen, Claus Thomsen (tlf. 2068 3055) og/eller kontakt kommerciel direktør i Betsson Group, Ronni Hartvig (tlf. +35679803361)