Om Reserveligaen

Reserveligaen blev dannet i 2007. Det skete samtidigt med, at det ikke længere var muligt for 3F Superligaklubberne at have sit 2. hold placeret i den daværende 2. division, som dengang op til 6 klubber havde mulighed for. Reserveligaen er etableret for at sikre 3F Superligaklubbernes ”bedste overskydende spillere fra den seneste kamp” kamptræning på det bedst mulige sportslige niveau. Herudover er det et element, at når klubberne er fultidsprofessionelle er det muligt, at spille kampene midt på dagen (en del kampe spilles fx en mandag eller tirsdag kl. 13.00). Det understøtter klubbernes hverdagsrytme for hele truppen selvom det ikke altid er optimalt for de interessenter der ønsker at følge kampene.

Udover de aktuelle 12 klubber i 3F Superliga, som alle er obligatoriske deltagere, inviteres den seneste afsluttede sæsons Superliga-nedrykkere. Derudover har det været kutyme, at andre klubber i NordicBet LIGA kan søge om et wildcard til deltagelse i turneringen. Aktuelt er der 16 deltagerhold i efteråret 2021.

Reserveligaen er en uofficiel turnering. Det vil sige den har ingen turneringsmæssig forbindelse til andre turneringer (ingen op- og nedrykning i rækken). Der er fleksibilitet i reglerne og der må fx anvendes op til 3 spillere pr. hold, som ikke har sit spillercertifikat i den pågældende klub (også kaldet lånespillere). Da der også er forskel på hvor mange kampe den enkelte klub kan spille (er man fx en UEFA gruppespildeltager) kan der også være forskel på antal kampe holdene imellem.

Uden at det er bindende har det gennem årene været en tradition at efterårets puljevindere (eller det x antal bedste hold  ud fra et point gennemsnit) har danne ”mesterskabspulje i foråret. Der er ingen pengepræmie eller sportslig gevinst ved at vinde Reserveligaen, men vinderen får en pokal overrakt (fx i forbindelse med næste sæsons første 3F superligakamp på hjemmebane).

Da der som nævnt kan være lånespillere (som er ukendte spillere i systemet) er det ikke muligt at anvende de normale elektroniske holdskemaer ligesom man heller ikke kan søge på resultater og stillinger på DBUs ”turneringsportal”. Derfor har vi oprettet denne site på Divisionsforeningens hjemmeside og vi vil prøve at opdatere den løbende til gavn for både deltagerklubberne og andre interessenter, som følger Reserveligaen. Derudover henviser vi til den enkelte klubs omtale af sine kampaktiviteter på klubbernes respektive hjemmesider.