Ny plan for fodbold genstart

Efter Statsministerens udmelding mandag aften er det nu muligt at lave en plan for genstart af dansk professionel fodbold. Forventningen er stadig at spille alle sæsonens kampe i 3F Superliga og NordicBet Liga, og det er der nu lavet tre scenarier for.

Divisionsforeningens ambition har hele tiden været at få afgjort sæsonen på banen med afvikling af samtlige kampe. Den plan ser efter myndighedernes seneste udmelding fortsat ud til at kunne realiseres, selvom det desværre bliver uden tilskuere.

De tre scenarier, der nu arbejdes med, er alle med en opstartsperiode med plads til fysisk genopbygning og holdtræning inden spillerne sendes i kamp. Scenarie 1 er med start 17. maj med afvikling af runde 25 – og med den udsatte kamp AGF-Randers FC to dage tidligere. De to alternative startdatoer er 24. maj og 31. maj. I alle tre scenarier er det planen, at sæsonen – inklusiv Sydbank Pokalen – afsluttes inden udgangen af juli måned. Sæsonen 2020/21 sættes i gang i begyndelsen af september med fans på lægterne, som regeringens udmelding er nu.

”Myndighederne har lavet en plan for langsom genåbning af Danmark, og den plan indretter vi selvfølgelig den professionelle klubfodbold efter. Mange klubber har haft hjemsendt ansatte – både spillere og øvrigt personale. En del klubber er allerede begyndt med træning i mindre grupper. Det kommer gradvist til at blive forøget, og så kan vi forsvarligt begynde at afvikle kampe igen i anden halvdel af maj måned,” lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen, der fortsætter.

”Ligesom mange andre private virksomheder er klubberne hårdt ramt af lukningen. Der er stor opbakning og ros til myndighedernes ageren – både nedlukningen og nu planen for genåbning. Det glæder vi os alle til at være en del af – og vi er meget opmærksomme på at gøre det på en forsvarlig måde med stor fokus på at overholde de retningslinjer, der er lavet,” siger Claus Thomsen.